Dodano 2015-11-26 przez Gosia Zimniak
Przepis na biznes z pasją

Zarabianie na robieniu tego, co się kocha - to marzenie wielu osób. Marzenia te podsycane są licznie pojawiającymi się w mediach opowieściami tych, którzy porzucili ciepłą posadę na etacie i na przykład zaczęli sprzedawać własnoręcznie dziergane sweterki lub zajęli się wyłącznie blogowaniem. Niestety w mediach często przedstawiona jest tylko jedna strona medalu – sukces, wyniki finansowe, spełnienie. Prawda, zarabianie na pasji w wielu przypadkach jest drogą do szczęścia, ale bardzo krętą.

Są osoby, które zastanawiają się, jak połączyć pasję z biznesem, marzą o wykorzystaniu w nim swoich umiejętności i talentów (przy czym zdaję sobie sprawę, że praca na etacie nie wyklucza pracy z pasją). Biznes oparty na pasji to bardzo często źródło satysfakcji, niezależności i poczucia, że mamy wpływ na swoje życie. Nie należy tylko zapomnieć, że biznes powinien być także źródłem pieniędzy. Dlatego pasja nie jest jedynym składnikiem przepisu na sukces. Co jeszcze jest potrzebne w działalności opartej na pasji?

Odpowiednie motywacje

Podstawą jest przekonanie, że naprawdę chcemy zarabiać na pasji. Nasz biznes nie może wynikać z tego, że teraz modnie jest rzucać etat i wszyscy tak robią albo z tego, że nam ktoś powiedział, że powinniśmy zarabiać na naszym talencie. To my musimy się z tym czuć dobrze, bo pasja to bardzo wyjątkowa rzecz w naszym życiu. I pomimo, że ja jestem propagatorką pracy z pasją, zdaję sobie sprawę, że wiele osób może mieć przekonanie: kiedy zacznę zarabiać na swojej pasji, to ją stracę. Wtedy to nie jest droga dla nich.

Sprzedaż

To chyba najbardziej kulejąca dziedzina osób zakładających biznes oparty na pasji. Powodów znalazłabym sporo. Po pierwsze, dla nas nasza pasja i to, co robimy jest super, dlatego wydaje nam się, że inni też od razu stracą dla tego głowę, więc w ogóle nie podejmujemy żadnych działań promocyjno-sprzedażowych. Po drugie mamy złe przekonania na temat sprzedaży – uważamy, że to naciąganie, wciskanie i manipulowanie, a to totalnie nie pasuje do naszej pasji. Po trzecie, znam to z doświadczenia, bardzo ciężko odpowiednio wycenić coś, co uwielbiamy robić.

Dlatego już na początku tworzenia konceptu na biznes trzeba się zastanowić, czy w ogóle ktoś będzie potrzebował naszych usług lub produktów. Jak nasza pasja może pomóc innym ludziom – jakie problemy dzięki niej możemy rozwiązywać? Warto też znaleźć idealny, swój własny sposób na promocję i sprzedaż. Do dyspozycji mamy blogi, nagrania video, social media – to świetne kanały do pokazywania naszej pasji. Pokazywanie, że uwielbiamy to, co robimy to dodatkowy punkt do wiarygodności i autentyczności naszego biznesu, a to zbliża do klientów. 

Ciężka praca

Często tak się mówi, że wystarczy robić swoje, wkładać w to serce, a profity same prędzej czy później przyjdą. Niestety, zarabiam na pasji już prawie 5 lat i jeszcze nic nigdy do mnie samo nie przyszło. Dlatego decydując się na biznes oparty na pasji i tak trzeba się przygotować na ciężką pracę, wytrwałe dążenie do celu i konsekwencję. Bez tego ani rusz.

Work-life balance

Słyszę raz po raz od osób zarabiających na własnej pasji, że ich problemem jest utrzymanie work-life balance. W końcu pasja kiedyś była dla nich sposobem na odpoczynek po pracy. Nie sposób zajmować się czymś całymi dniami i być w tym efektywnym. Czasami potrzebne jest oderwanie się, odpoczynek, nabranie dystansu. Pomocne może być ustalenie sobie granic pomiędzy pracą a odpoczynkiem (czasowych, przestrzennych – np. korzystając z biura coworkingowego) i znajdowanie innych ciekawych sposobów na spędzanie czasu poza naszą główną pasją. 

A czy pasja w biznesie jest konieczna? Na przykład czujesz potrzebę założenia własnego biznesu, ale nie masz za bardzo konkretnej pasji, która by mogła być jego trzonem. Słyszałam historie przedsiębiorców, którzy znaleźli ciekawą niszę dla siebie niezwiązaną z ich pasją, a z czasem okazało się, że ich pasją jest samo robienie biznesu lub cokolwiek innego związanego z biznesem: sprzedaż, kontakty z klientami, marketing. Sama uważam, że pasja powinna w jakiś sposób znaleźć się w biznesie, bo ona nas naturalnie napędza, daje motywację do działania, do tej ciężkiej pracy i pokonywania trudności, które mogą się pojawić.

A Ty pracujesz z pasją?


Autor: Gosia Zimniak / Blog Freelancerki

Warto przeczytać także