Dodano 2015-02-09 przez Gosia Zimniak
Mały biznes - wielkie możliwości

Jesteś freelancerem? Prowadzisz jednoosobową firmę? Z formalnego punktu widzenia może i jesteś mikroprzedsiębiorcą, jednak na pewno, jak na pasjonata przystało, Twoje marzenia i cele są ogromne. Twoje możliwości również. Nawet jeśli jesteś działającym na własną rękę freelancerem, możesz pracować dla dużych klientów, zarabiać wiele i odnosić spektakularne sukcesy.

Jak będąc mikroprzedsiębiorcą robić wrażenie w skali makro? Jak zaprezentować swoje wielkie możliwości?

Profesjonalizm przede wszystkim. Możesz uzgadniać szczegóły nawet dużych zleceń telefonicznie, siedząc w kuchni własnego domu, mając na sobie powyciągany dres. Klient tego przez telefon i tak nie zobaczy. Twój brak profesjonalizmu może zdradzić jednak coś zupełnie innego: niewywiązywanie się z umów, spóźnianie się na spotkania, niedotrzymywanie terminów czy nieodpowiadanie na wiadomości. To są błędy, które sprawiają, że klient może odebrać Cię jako nierzetelnego i w rezultacie mogą pozbawić Cię kolejnych zleceń.

Strona internetowa. Jak za pośrednictwem strony internetowej pokazać, że Twój biznes jest większy niż w rzeczywistości? Oczywiście możesz zakładkę „O mnie” zatytułować „O nas”. Często stosowanym trickiem jest też pisanie tekstu na stronę w trzeciej osobie – to tworzy wrażenie, że w Twojej firmie pracują również inne osoby. Ja bym jednak nie radziła takiego rozwiązania. Niech strona internetowa po prostu świadczy o tym, że pomimo tego, że działasz w pojedynkę, potrafisz spełniać (a nawet przewyższać) oczekiwania klientów. Dlatego zadbaj o swoje internetowe portfolio (pamiętaj, że liczy się jakość a nie ilość), zamieść referencje od zadowolonych klientów. Pokaż, że traktujesz swój biznes poważnie – nie obawiaj się inwestowania w stronę internetową. Znam strony jednoosobowych biznesów, które zrobione są na darmowych platformach blogowych, co więcej, nie mają wykupionej domeny. Własna domena obecnie nie jest droga, a jest to na pewno wielka inwestycja (warto o tym pomyśleć już na etapie wybierania nazwy firmy) i świadczy o profesjonalnym podejściu do biznesu.

Pochwal się prestiżowym adresem. Wynajęcie biura w jakiejś prestiżowej lokalizacji nie leży w zasięgu Twoich finansowych możliwości? Z pomocą przychodzi oferowana przez CoWalski Aleja Inspiracji usługa wirtualnego biura. Dzięki niej możesz utrzymać swój adres domowy w tajemnicy. Dzięki niej możesz też pochwalić się (tak samo jak wiele znanych poznańskich marek) prestiżowym adresem, jakim jest „aleja Wielkopolska”. Na pewno urośniesz w oczach klientów.

Działaj z rozmachem. To, że jesteś jednoosobową firmą, nie oznacza, że nie możesz mieć wielkich klientów. Jednak możesz czekać aż taki klient Cię odnajdzie i zgłosi się do Ciebie, albo możesz aktywnie działać w celu jego pozyskania, kontaktując się z nim. Nic nie ryzykujesz, a jak się uda, poczujesz wielką moc.

Miej wielkie marzenia. Są siłą napędową każdego freelancera. Przede wszystkim zaś, działaj w celu ich spełnienia. Jak rozpoznać, czy nasza wizja jest wystarczająco ambitna? Jak powiedziała Ellen Johnson Sirleaf: „Jeżeli twoje marzenia Cię nie przerażają - nie są wystarczająco duże.”

Być może w biznesie działasz w pojedynkę, ale na pewno masz wiele do zaoferowania. Wykorzystuj swoje mocne strony i to, co sprawia, że masz przewagę nad większymi firmami. To Ty pozyskujesz klienta, Ty ustalasz z nim szczegóły zlecenia, które następnie Ty realizujesz. Dzięki temu praca nad zleceniem jest bardziej efektywna. Poza tym pracujesz z pasją i zaangażowaniem, bo to na Twoich barkach leży odpowiedzialność za wszelkie niepowodzenia, ale i sukcesy. I właśnie tych ostatnich Tobie życzę!

Autor: Gosia Zimniak

Warto przeczytać także