Dodano 2014-12-03 przez Gosia Zimniak
Jak być traktowanym poważnie

Czy freelancer zasługuje na poważne traktowanie? Robi to, co lubi – a to przecież jest przyjemność, a nie poważna praca. Poza tym cały dzień siedzi w domu, albo włóczy się tu i tam – zajrzy do kawiarni lub do biura coworkingowego, gdzie inni – podobni do niego zajmują się swoją ‘niepoważną’ działalnością. A może Ty rozkręcasz innowacyjny start-up, a otoczenie Cię nie rozumie i puka się w czoło? Chyba każda z przedsiębiorczych osób tego doświadcza. Czasami ktoś z Twojego otoczenia może nie traktować poważnie tego, co robisz… Nie musi. Ale jest ktoś, kto powinien Cię traktować poważnie – KLIENT. On oczywiście powinien widzieć w Tobie pasjonatę, ale profesjonalnego pasjonatę, który wie, co mówi i robi, z którego zdaniem opłaca się liczyć i który zasługuje na profesjonalne wynagrodzenie.

Co zrobić, żeby klient traktował Cię poważnie?

Po pierwsze, samemu traktuj swoją pracę poważnie. To pierwszy i najważniejszy krok. Bo jeśli Ty nie traktujesz swojej kariery poważnie, kto inny będzie to robił? Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy naprawdę tego chcesz. Ciężko traktować poważnie to, co się robi, jeśli uważasz to za okres przejściowy, bo na przykład szukasz pracy na etacie, więc w międzyczasie robisz drobne zlecenia lub rozkręcasz biznes, który „a nuż wypali”. Potraktuj swoje zajęcie jak coś prawdziwego, jak prawdziwy biznes. Stwórz sobie odpowiednie warunki do pracy urządzając domowe biuro, a jeśli nie masz możliwości lub chcesz poczuć się jakbyś chodził do prawdziwej ‘poważnej’ pracy - korzystaj z coworkingu. Bądź dumny z tego, co robisz, nie wstydź się tego – chwal się osiągnięciami. A przede wszystkim rozwijaj się w tym kierunku. Ale o tym jeszcze za chwilę…

Zwracam jednak uwagę, że poważne traktowanie własnej działalności nie wyklucza czerpania frajdy z tego, co robimy.

Buduj swoją reputację. W jaki sposób? Przede wszystkim dobrze wykonaną pracą, świetnymi usługami czy niezawodnymi produktami. Jeden z moich ulubionych cytatów głosi: „Bądź niezaprzeczalnie dobry. Żaden wysiłek marketingowy nie będzie dla tego substytutem.” (Anthony Volodkin) Dlatego trzeba dawać z siebie wszystko, nawet jeśli wykonujemy jakieś drobne zlecenie. Ważne jest też dotrzymywanie słowa i terminów. Czas Twoich klientów (zresztą jak każdego) jest cenny i jeśli respektujesz to, pokazujesz, że ich szanujesz, a oni będą szanowali Ciebie.

Umów się na spotkanie z klientem w wynajętym gabinecie. W taki sposób możesz zadbać o profesjonalną oprawę spotkania, jeśli nie masz własnego biura, gdzie możesz gościć klientów. Jaka jest przewaga takiego rozwiązania nad popularnym spotykaniem się w kawiarni? Przede wszystkim kameralna sala konferencyjna czy gabinet zapewniają swobodę i spokój. Ja sama nie do końca czuję się swobodnie w kawiarniach rozmawiając o „interesach”. Poza tym, na przykład w CoWalski - Aleja Inspiracji dają dostęp do ksero czy drukarki, a to może się przydać podczas biznesowego spotkania.

Ustal stawki, które będę podkreślały Twoją wartość. Najbardziej problemowe w przypadku działalności freelancera czy początkującego przedsiębiorcy jest ustalenie godnych, satysfakcjonujących obie strony stawek. Zazwyczaj na początku, gdy zależy nam na zdobyciu zleceń, zaniżamy stawki, żeby przyciągnąć klientów. Część z nich może jednak pomyśleć, że niskie stawki to niska jakość. Sam się zastanów, co myślisz, jak coś jest podejrzanie tanie. Ja najpierw szukam dziury lub urwanego guzika.

Rozwijaj się, zdobywaj wiedzę, bądź na bieżąco. Świat pędzi do przodu, branże się zmieniają, technologie się zmieniają. Zdobywanie wiedzy, podnoszenie kwalifikacji i rozwijanie kompetencji to bezsprzecznie oznaka, że to co robisz traktujesz poważnie, bo z Twojej strony wymaga to wysiłku, inwestycji czasu lub pieniędzy (np. na jakieś szkolenie czy warsztaty). Dlatego rozwijaj swoje umiejętności, czytaj, ale także nie bój się podejmować rozwojowych, większych zleceń.

 

A co Ty robisz, żeby Twoi klienci traktowali Cię poważnie?

Warto przeczytać także